REFLEXIONS
“La vida és un regal”, es el títol d’un llibre… i, també, que dins la vida la vellesa és un altre regal afegit.
L’ esperit jove no només està en els anys, també està a l’ interior de cada persona, i és clar, en la vellesa…
Per molts anys que el temps t’hagi fet acumular, si tens somnis i il·lusions, seguiràs sentin-te jove. Només s’envelleix quan es dóna tot per perdut, tinguis l’edat que tinguis.
Envellir amb saviesa, és coneixent les nostres possibilitats i les nostres limitacions de la manera més intel·ligent.
Envellim quan s’arruga la nostre pell, però encara més quan es marceixen els nostres ideals i les nostres esperances.
Una de les coses més importants que podem aconseguir quan els problemes de la vida ens arrosseguen, és saber trobar la calma, saber interpretar els fets de manera que no ens treguin la pau.
Com més control de la nostra ment tinguem, serem més capaços d’estar en calma. Totes les experiències de la vida ens permeten fer-nos més forts; aprendre a veure el món d’una altra manera, que és la ruta més ràpida per arribar a la calma.
Trobem calma quan som conscients que tot canvia, que tot és transitori, quan deixem d’ agregar drama a un conflicte, sense perdre mai la sensibilitat, però entenent que no som la circumstància.
La diferència entre tenir calma o no en les nostres vides, no rau en afrontar o no inconvenients, es tracta de poder refugiar-nos en nosaltres mateixos independentment de les circumstàncies.
Al final, el que importa no són els anys de vida, sinó la vida dels nostres anys…
Oblida el que et fa mal, lluita pel que vals, valora el que posseeixes, perdona als que et fereixen i gaudeix amb els que t’ estimen…
És important sentir-nos en pau amb tothom i amb nosaltres mateixos.
La vida és massa curta perquè no la sapiguem viure bé. Sapiguem perdonar sempre.
DESPATX
ESCALA DE TINETTI
L’escala de Tinetti, ens permet detectar alteracions en la marxa i l’equilibri de la persona adulta determinar de manera precoç el risc de caiguda. Generalment se li pregunta al pacient si té por de caure, ja que s’ha comprovat que una resposta afirmativa té un valor predicitu del 63% i del 87%, si es tracta de persones grans amb un grau apreciable de fragilitat
S’utilitza en el procés de valoració funcional, i valora l’equilibri i la marxa com un mètode d’observació directa utilitzant valors numèrics d’acord amb la capacitat d’execució d’accions especifiques.
El sumatori dels valors obtinguts al passar el test manifesten si l’equilibri és bo o deficient i si l’usuari és capaç de caminar sense assistència.
La prova no consisteix en un anàlisi biomecànic de la marxa, però per la seva viabilitat, especificitat i sensibilitat al canvi, és especialment útil, per al seguiment de les persones que inicien el reentrenament a la marxa, habilitats relacionades amb l’equilibri, en programes de prevenció de caigudes, i com d’indicatiu de la necessitat de dispositius d’ajuda per la marxa o adaptacions ambientals.
La puntuació màxima de la prova de l’equilibri és de 16 punts i la de la marxa de 12, de manera que la total és de 28. Quan major és la puntuació final, millor és la funcionalitat del pacient i menor el risc de que pugui patir una caiguda, considerant-se que per sota dels 19 punts hi ha un risc clar de caiguda que augmenta a mesura que augmenta segons descendeix la puntuació.
LES RECEPTES DE LA MONTSE DE LA CUINA
- 20 calçots
- 1 ou
- oli d’ oliva
- sal
- 50 gr de farina
- 200ml d’ aigua
FLAM DE CARBASSÓ
- 2 carbassons mitjans
- 80 gr mantega
- 50 gr formatge ratllat
- 4 ous petits o 3 de grans
- 75 gr de pernil cuit o curat tallat petit
- 200 ml de nata per muntar
- sal
- pebre
- ceba
- nou moscada
REVISTA OPINIONS
LA COMUNICACIÓ AMB PERSONES AMB DEMÈNCIA
- Utilitzar frases curtes i senzilles.
- Situar-se en el seu camp visual.
- Donar-li temps de resposta.
- Realitzar preguntes amb una o dues opcions de resposta.
- Utilitzar un llenguatge simple.
- Tocar la persona abans de parlar perquè no s’ espanti.
- La conversa ha de ser simple però amb nivell d’ adult, no infantilitzar.
- L’ expressió de la cara no pot transmetre preocupació.
- Parlar suau i pausadament.
- Gesticular poc.
- No cridar.
- Evitar discutir sobre la realitat.
- L’ humor de les persones que es té al voltant tenen un efecte directe a l’estat d’ ànim de la persona amb demència.
- Intentar que l’ entorn no sigui sobreestimulat ni gaire sorollós.
HIGIENE POSTURAL
Sovint quan treballem i també en el nostre dia a dia, adaptem diferents postures que ens permet tenir una posició més estable i correcta del nostre propi cos.
Aquesta adaptació a l’entorn ho podem fer quan estem davant d’una cadira (la seva alçada, amplada…), en el teclat de l’ordinador, col·locant l’alçada del seient del cotxe, realitzant tasques domèstiques, escrivint o llegint (el gruix del bolígraf o del llibre).
Però tot i que es dissenyen els espais, les eines i els objectes d’ ús quotidià a les dimensions corporals de les persones, difícilment s’assolirà la universalitat i cadascú de nosaltres ens adaptem a l’entorn fent combinacions de postures particulars i moviments especials que sovint i de manera inconscient apareguin postures forçades, essent patològiques per a la nostra postura.
-Planificar les diferents accions i escollir la millor estratègia per solucionar les necessitats i respostes del moment.
-L’aplicació de les diferents ajudes tècniques existents.
– Mesures organitzatives.
– Formació.
– Informació
Totes aquestes mesures preventives faran que les condicions de treball puguin oferir un confort i una qualitat al nostre dia a dia.
RENTAT DE MANS
ENVELLIMENT I DEPENDÈNCIA
Treballadora Social Col.6143
ANÀLISI DE LES CAIGUDES AL CENTRE
Des de l’equip professional de Cals Avis, treballem per intentar reduir el número total de caigudes, i que si aquestes es produeixen afectin el menys possible l’estat de salut del resident
FEM BALLAR EL CAP
QUÈ HI VEIEU? QUIN CERCLE VERMELL US SEMBLA MÉS GROS?
LES POSTRES DE L’ ANGELINA
REVISTA OPINIONS
El document de Voluntats Anticipades (DVA)
- Les situacions sanitàries concretes en les quals s’han de tenir en compte aquests criteris fonamentals.
- Les instruccions i límits concrets en relació a l’actuació mèdica davant de decisions previstes en funció de les possibilitats evolutives.
BENEFICIS DE L’EXERCICI FÍSIC
Campanya de vacunació de la Grip 2016
Residència Cals Avis i Centre de dia L’Oreig
Aquesta setmana a la Residència i al Centre de dia “L’OREIG”,el Servei d’Infermeria en col·laboració amb el Centre de Salut de Torelló, hem portat a terme la vacunació de la grip.
Us adrecem un text explicatiu dels motius per els que cal vacunar.
La vacunació contra la grip estacional s’adreça especialment a les persones que tenen un risc elevat de complicacions si pateixen la grip, com ara:
- Persones de 60 anys d’edat o més;
- Persones internades en institucions tancades: residències geriàtriques, centres de malalties cròniques i malalties mentals, etc.;
- Adults i infants amb malalties pulmonars o cardiovasculars cròniques, incloent-hi l’asma;
- Adults i infants que han estat sotmesos a vigilància mèdica o hospitalització durant l’any anterior a causa de malalties cròniques metabòliques (incloent-hi la diabetis mellitus), malalties renals o hepàtiques cròniques, hemoglobinopaties i anèmies, asplènia, malalties neuromusculars greus o immunosupressió (incloent-hi les causades per medicació o pel virus de la immunodeficiència humana);
- Persones amb obesitat mòrbida;
- Infants i adolescents (dels sis mesos als divuit anys) tractats durant un llarg temps amb àcid acetilsalicílic i que, per tant, poden desenvolupar la síndrome de Reye (dany cerebral agut i problemes hepàtics de causa desconeguda) després de la grip,
- Dones embarassades.
- Professionals de la salut, tant de l’atenció primària com de l’hospitalària
- Treballadors d’institucions com residències geriàtriques o centres de malalts crònics, que tinguin contacte amb malalts o residents;
- Professionals d’assistència domiciliària a persones d’alt risc (infermeria, voluntariat, etc.), i
- Persones que conviuen amb persones d’alt risc (incloent-hi els infants).
Uns altres grups als quals es recomana la vacunació són:
- Persones que realitzen serveis essencials per a la comunitat, per tal de minimitzar la interrupció de la seva activitat durant els brots gripals: policies, bombers, personal de protecció civil, etc., i
- Viatgers internacionals: persones dels grups de risc no vacunades durant la temporada gripal i que es dirigeixin a zones tropicals en qualsevol època de l’any o a l’hemisferi sud entre els mesos d’abril i setembre.
- La vacuna té efectes secundaris?
-
Un cop aplicada pot produir molèsties locals lleus, però rarament febre o malestar.
En quins casos està contraindicada?
Està contraindicada en cas de malaltia aguda, i si hi ha hagut al·lèrgia a una dosi anterior o a algun component de la vacuna.
Les persones vacunades de la grip es poden contagiar igualment?
SERVEI D’INFERMERIA
Queta Conill – Fernanda Montanyà – Teresa Valls
Victòria Vigué – Directora del Centre i Infermera.
L’INGRÉS A RESIDÈNCIA.
EFECTES PER L’USUARI I FAMILIARS
Quan ens plantegem aquesta possibilitat, ens pot envair un fort sentiment de culpabilitat, que pot explicar-se per la conjunció de vàries d’aquestes situacions:
- La sensació que no s’ha fet tot el que podria haver fet.
- El trencament de les promeses que s’havien fet al nostre familiar de quedar-se al domicili.
- La responsabilitat de prendre una decisió per una persona que presenta demència, amb els dubtes de si és el que la persona hauria volgut.
- El canvi de rols entre pares i fills. Assumint els fills la responsabilitat de cuidar els pares i proporcionar-los el màxim benestar.
- La mala creença que la institucionalització és un abandonament.
- Sentir que no respectes la voluntat de la persona en situacions en què l’ingrés ve motivat pel risc social que presenta la persona vivint sola al domicili.
- El sentiment d’alleujament que pot sentir el cuidador principal quan hi ha l’ingrés.
Pel cuidador representa un canvi de rol. Un canvi en la seva ocupació principal, que el pot portar a sentir-se poc útil i no saber com ocupar tot aquest temps que destinava a la cura de la persona. Poden aparèixer sentiments contradictoris de buidor i alleujament. En alguns casos, també hi pot haver un procés de dol en relació al canvi dins el nucli familiar, és a dir, la pèrdua d’un membre de la família també implica canvis en l’estructuració i organització familiar.
Per l’usuari, el dol se situa en tres grans pèrdues principals: la pèrdua del domicili, on ha passat els últims anys i on té les seves pertinences i història de vida; la pèrdua de l’autonomia o la intimitat, havent de conviure amb persones desconegudes o poc conegudes; i la pèrdua de l’entorn social, ja sigui el veïnat o les amistats.
El procés de dol, si s’acompanya degudament i es reconeix com a tal, té una finalització. Acaba amb un procés d’acceptació de la nova situació, reconeixent la pèrdua, però també les millores guanyades.
Factors que ajuden a una bona institucionalització
- Una bona preparació prèvia on es vegin les necessitats de l’ingrés i les millores en atenció que rebrà.
- Un ingrés voluntari, que la persona proposi aquest pas o que l’accepti.
- L’estat de salut i el grau de dependència de la persona pot afectar al procés.
- El tipus de centre i la calidesa i humanitat de tot l’equip de professionals.
Efectes de la institucionalització
- La FAMILIARITAT. La persona perd gran part de les seves pertinences i dels seus objectes quotidians. Us imagineu fer un canvi de domicili i no tenir cap objecte vostre o de la vostra història? Doncs aquest sentiment de desarrelament és el que pot presentar una persona quan ingressa en una residència.
- És important que li proporcionem a la persona objectes significatius per ella, que l’ajudin a sentir-se més connectat amb la seva vida anterior. També en casos de demència avançada és important que l’habitació tingui objectes i records de la seva història.
- La sensació de PÈRDUA DE LLIBERTAT – Hi ha un canvi d’hàbits i costums de la vida diària. Horaris de menjar diferents, diferent menú, hàbits d’higiene, horaris de son, horaris de visita, de migdiada, rituals de diumenge… La persona pot sentir que s’imposen alguns aspectes de la vida quotidiana sobre els quals ella encara hi tenia un paper actiu en la presa de decisions.
- Com a professionals del centre és important conèixer quin estil de vida portava la persona, quins eren els seus costums i intentar encaixar aquests dos elements: mantenir al màxim la voluntat de la persona ajustant-nos al bon funcionament organitzatiu del centre.
- La sensació de pèrdua d’INTIMITAT – La persona es pot trobar que comparteix habitació amb una altra persona que, possiblement, no coneix. O bé té la sensació que els professionals poden entrar en qualsevol moment, sentir que no té cap espai “privat” o íntim.
- El centre ha de proporcionar a l’usuari la informació sobre els horaris d’entrada i sortida de les habitacions, així com una atenció individualitzada a les seves necessitats, respectant els moments d’intimitat que sol·liciti. Cal reconèixer que les habitacions són el nou domicili de la persona, de manera que s’ha de demanar permís abans d’entrar.
Ajudes de suport
Què s’entén per ajuda de suport?
Com a curiositat l’any 1595 apareix la primera cadira de rodes, amb un disseny fabricat per transportar una persona i, fins a l’actualitat han sigut moltes les millores, les quals es desglossaran a continuació:
Mai ha de provocar dolor o malestar i hauria de compensar les possibles limitacions de mobilitat.
- Els diferents models dels reposapeus i reposabraços ajuden a prevenir els riscos vasculars o la retenció de líquids en les extremitats inferiors.
- Els dissenys del seient i respatller ofereixen un bon confort i control de coll, evitant el mal d’esquena i, les desviacions en la columna vertebral.
- Caldrà avaluar el control postural i psicomotriu alhora d’escollir o utilitzar una cadira de rodes elèctrica, de roda grossa o petita.
La figura de la Gerocultora
Les nostres activitats inclouen procediments d’higiene, dutxes, mobilitzacions, control de medicació oral i tòpica, control de nutrició, control del son… així com també l’observació del seu estat anímic i emocional, empatitzant amb el resident i fent-li recolzament.
Per a nosaltres, formar part de la vida dels residents que viuen a la Residència és tot un orgull, i ho fem amb molta estimació.
ENVELLIMENT:
Cures específiques de la lesió per UPP (Úlcera Per Pressió)
- Utlitzarem aigua i sabó i sèrum.
- No utilitzar els antisèptics de forma rutinària, són citotòxics.
- desbridament quirúrgic ( sala quirúrgica )
- desbridament tallant ( habitació)
- desbridament enzimàtic
- desbridament autolític
- Maneig de l’ exsudat
- Facilitar l’ intercanvi de gassos
- Mantenir la tª al llit de la ferida
- Protegir la pell perilesional
- Impermeable davant els agents externs.
- Escumes: son esponges polimèriques molt absorbents, ajuden a un desbridament autolític, estan cobertes per una capa de poliureta , que les fa semioclusives i permet l’ intercanvi de gasos. Poden combinar-se amb altres productes
- Àcids grassos hiperoxigenats: milloren la microcirculació i eviten la deshidratació de la pell.
- Alginats, fets de sals de calci i algues marines en contacte amb la ferida absorbeixen l’ exsudat, té propietats hemostàtiques, pot ulilitzar-se en ferides infectades i precisa d’un apòsit secundari.
- Productes de col·lagen: estimulen el creixement de teixit de granulació.
- Hidrogels, producte composat el 96% d’ aigua i la resta hidrocoloide o alginats, afavoreix el desbridament de esfacels per autolisi. Precisa d’ un apòsit secundari.
- Hidrocoloides: apòsit pioner de les cures en ambient humit. Composició carboximetilcelulosa-sòdica, fa que mantenir les úlceres en ambient humit. Són semioclusius. Es col·loquen en fase de granulació.
- Productes barrera: fan una barrera impermeable a la pell i la protegeixen la humitat.
- Carbó: fets de carbó actiu, actuen com a filtre i absorbeixen la mala olor.
- Silicona: formats per una red de poliamida amb gel de silicona, es fan servir en fase de granulació, no
- maceren la pell perilesional. Indicat en ferides doloroses, pells fràgils.
- Apòsits amb plata: la plata es un antimicrobià tòpic, s’ han utilitzat durant molts anys cremes, pomades,..
La Llei de dependència al Centre residencial/Centre de dia
- Poder-se apuntar en reserva de plaça pública de residència.
- Accés a plaça pública de residència.
- Prestació econòmica vinculada a residència en plaça privada a l’espera de plaça pública
- – Poder-se apuntar en llista d’espera de plaça publica de centre de dia.
- – Accés quan hi hagi plaça a plaça pública de Centre de dia.
- – Prestació econòmica vinculada a Centre de dia en plaça privada.
- Millora o empitjorament de la situació de dependència.
- Error de diagnòstic o error en l’aplicació del barem corresponent.
Treballadora Social Col.6143
CAIGUDES
Com funciona la memòria?
- ATENCIÓ – ens permet activar i seleccionar allò que ens interessa, ja si sigui de l’exterior (entorn) com de l’interior (dins nostre). Sense aquesta capacitat la nostra memòria no podria funcionar.
- CODIFICACIÓ – Si posem un codi a tota la informació que ens entra, la podrem classificar i ordenar. Per codificar podem utilitzar diferents estratègies: fer diferents categories (fruites), creant històries que agrupin els elements, fer-se un esquema mental o fins i tot inventar-nos el nostre propi codi.
- EMMAGATZEMATGE – un cop tenim codificada la informació, és important guardar-la al lloc que li toca. Tenim tres magatzems de memòria: la memòria sensorial, la memòria operativa (és la informació que retenim per poder acabar una tasca. Per exemple quan estem fent una operació matemàtica i necessitem recordar dos o tres elements) i la memòria a llarg termini. Aquesta última és la coneixem habitualment com a memòria i té una capacitat il·limitada. A més, pot guardar tot tipus d’informació! Recordar procediments (el moviment de cordar-se la sabata), coneixements i dades sobre el món (els dies de la setmana), records nostres (el nostre primer petó)…
- RECUPERACIÓ – aquest és l’últim procés de la cadena, però el que ens indicarà que tot està funcionant correctament. Si nosaltres hem donat un sentit a la informació, serà molt més fàcil recuperar aquella informació. Per exemple, és més fàcil recordar el número de telèfon de la nostra filla que una seqüència de números sense sentit, oi? A vegades la recuperació espontània ens pot fallar, ja sigui perquè hi havia massa informació, pel nostre estat d’ànim, per la nostra concentració, per un estat de fatiga… Llavors si ens donen alguna pista, és més fàcil recuperar-la.
Ara que coneixem com funciona tot el procés, podem utilitzar aquesta informació per explicar una sessió del taller de memòria que realitzem a la Residència:
El segon bloc està destinat al llenguatge oral i utilitzem sobretot dades de la memòria a llarg termini, sobretot les que fan referència a coneixements sobre el nostre món. És un moment més distès per jugar a les cadenes de paraules, a l’associació de diferents dibuixos, embarbussaments, endevinalles… És el moment on s’ofereixen estratègies noves per codificar la informació. També es treballa amb diferent tipus d’informació per estimular diferents parts del cervell (paraula escrita, paraula dita, símbols, olors, sorolls, diferents textures…), que es poden relacionar amb vivències de la persona.
Finalment el tercer bloc també és individual i serveix de tancament. Cada usuari ha de replicar el dibuix que té a la fitxa. Altres dies també es juga a les 7 diferències o a descobrir el dibuix diferent de tota la sèrie. D’aquesta manera s’entrena la memòria operativa amb informació visual i sense llenguatge.
Com es pot veure, la memòria s’estimula constantment en gairebé totes les activitats de la nostra vida diària, només cal que hi posem una mica d’atenció. Des del servei de psicologia s’intenta estimular sobretot aquells procediments o exercicis que requereixen una mica més d’esforç (com el càlcul o la creació de noves estratègies de codificació). El nostre cervell és una màquina molt complexa que és capaç d’utilitzar molts camins per arribar al mateix fi, així que… aprofitem aquesta capacitat!
Us deixem amb un petit exercici per treballar l’atenció i memòria operativa 😉